صدای سکوت بومیان آریایی نژاد(بخش سوم
======================================
در جستجوی کاسپین ها
-کاسپین نامی صددرصد ایرانی است و از سه بخش کاس+پی+ین
تشکیل شده است. پی در گیلکی گیلانی به معنی جلگه و دشت بوده و در گیلکی
مازندرانی با تلفظ په باز به معنی جلگه و دشت و کناره است و «ین» در گویش های شمالی اشاره به جمع خاص دارد
-کاسپین با تلفظ گز پین که توسط مردم شرق مازندران و استان گلستان مورد کاربرد است و به معنی مردم ساکن در جلگه است.امروزه دو روستا به نام های گز شرقی و گز غربی هم به همین نام در غرب استان گلستان از کاسپین های باستانی به یادگار مانده اند همچنین شهرستان بندر گز هم با این نام در این منطقه از ایران خودنمایی می کند.
-و سوم با تلفظ آز که کاملا یاداور مردم اذربایجان امروزی و نزدیکی نژادی انها با مردم شمال ایران دارد آز-قاز -گز-قز-خوز(خوزستان)-کاش-کاس-کاسپین همگی در یک معنی و تلفظات مختلف استفاده شده است که بعدها اکثر این اقوام به اقوام مادی معروف شده است که نام ماد همانطور که در بالا گفته شده است خود یادگاری از نام قوم امارد است که یکی از شاخه های کاسی هاست و در مرکز مازندران امروزی زندگی می کردند همچنین اقوام مادتبار ساکن در اناتولی نظیر هوری ها و میتانی ها و هیتی ها هم شاخه ای از کاسپین ها بوده اند
دلایل اریایی نژاد بودن کاسپین ها
=============================
1-بسیاری از کاسپین ها طبق شواهد تاریخی دارای چشمانی سبز بودند که این نوع چشم تنها در بین آریاییان و سفید پوستان اروپایی دیده می شود(البته نه همه کاسپین ها)
2-زبان کاسی ها غیر سامی بوده و با زبان اقوام دیگر آریایی همانندی دارد چنانکه در نام برخی از شاهان کاسی مانند آرتاتمه Artatama- شوترنه Shoutarna-توشرته Toushratta ریشه های زبان ایرانی می بینیم
3-نام خدایان کاسی ها با خدایان آریایی ها کاملا شباهت داشته و به گفته برخی محققین خدایان کاسی ها همان خدایان هندوایرانی ها بوده است برای مثال از مهمترین خدایان قوم کاسی سوریاش یا خدای خورشید بوده است، دانشمندان این واژه را یک واژه هندو اروپایی دانسته اند و از همین روی حدس می زنند که کاسیت ها متعلق به نژاد هند و اروپایی بوده اند.سومالیای کاسی که به معنای خدای قلل کوهستان بوده است با سیمالیا زبان سانسکریت قابل مقایسه است.خدای آفتاب کاسیان یعنی ماروتاش با ماروت هندی یکی دانسته اند.بوریاش خدای رعد و باران در آیین کاسیان را با بوریای هندی یکی دانسته اند.سوریاش کاسی را همان هلیوس یونانی می دانند.شیمالیا ایزد قلل کوهستان کاسی که نام دیگر آن شیبارو است را با هیمالیای زبان سانسکریت می توان مقایسه نمود.واژه با گاس یا بوگاش که نام یکی از ایزدان قوم کاسی بوده است را همان باگای پارسی باستان و بوگای اسلاو قدیم می دانند. باگاس در گویش و زبان پارسی امروز همان کلمه بگ و یا بغ می باشد. باید توجه داشت که نام یکی از پادشاهان سلسله کاسی آندا بوگاش بوده است که جزء دوم آن همان بوگاس یا بوگاش است
هریک از دلایل بالا به تنهایی برای ایرانی بودن و آریایی نژاد بودن یک قوم کافیست
در تصویر زیر تعدادی از کودکان شمال ایران خصوصیات قوم ماد را نشان می دهد که به احتمال زیاد بازماندگان کاسپین های باستانی هستند
نتیجه گیری
====================
-کاسپین ها اقوام اریایی نژاد ساکن نواحی جنوب دریایی کاسپین بوده اند که به نواحی جنوبی فلات ایران و اروپا کوچیدند
-پارس ها و پارت ها و مادها هر سه شاخه ای از کاسپین ها هستند
زبان کاسپین و زبان ایلامی هم ریشه بوده
-نامهایی چون اذربایجان-قزوین-کاشان-خوزستان و ... همگی نشانه حضور کاسپین ها در این مناطق است
-کاش-کاس-آز-گز-قز و قاز-خوز همگی تلفظات مختلف از نام قوم بزرگ کاسپین هاست
-کاسپین ها بدون شک ایرانی و آریایی نژاد بوده اند
-کاس ها مدتی بابل را به تصرف خود در اوردند و همچنین تاثیر زیاد بر ایلام و قوم لر داشتند و حتی گفته میشود که لرها هم شاخه ای از کاسپین ها هستند و شباهت زبانی لرها به مزبان مردم شمال ایران نیز این نظریه را تایید میکند
-گفته می شود که کاسپین ها اولین قومی بدند که موفق به رام کردن اسب و کشاورزی شدند و پرورش و استفاده از اسب را به سایر مردم خاور میانه از جمله بابلی ها اموزش دادند همچنین گفته می شود که کاسپین ها همان آریاییان اولیه بودند که از سواحل جنوبی دریایی کاسپین به سایر نقاط ایران و هند و اروپا سرازیر شدند و شباهت سرزمینشان به قفقاز منجر به این اشتباه شده است که آریایی ها از قفقاز برخاسته اند
-در شاهنامه امده است که کیکاووس(=بزرک کاسی ها) با هجوم به مازندران دریای کاسپین را به نام خود نامزد کرد.شاهنامه کاملا گویایی این مطلب است که قزوین(=کزپین=کاسپین)پایتخت کیکاووس بوده است
-شواهدی
مبنی بر یکی بودن مادها و کاسپین ها وجود دارد از جمله این شواهد می توان
به اشیای برنزی کشف شده در استان لرستان اشاره کرد این آثار متعلق به دوران
تسلط کاسپین ها بر ایلام بوده است که در این آثار می توان به سبک و شیوه
پوشش آرایش کاسی ها پی برد تندیس دوسوتیرکاری خنجری دارد که به نوارهای
برجسته ای آراسته شده و ترکشی نیز در پشت مجسمه آویزان است که به وسیله
نوارهای چرمی به پشت بسته شده و این نوارها روی سینه به هم متصلند روی نقوش
تخت جمشید سواران مادی شمشیرهای خود را به همین شیوه بر گردن آویزان می کردند